W Afryce rzeźba, obok masek i fetyszy, wyjaśnia m.in. pochodzenie człowieka, uzasadnia prawa do zajmowanego terytorium przez wyrażający się w niej kult przodków-założycieli plemienia i rzeczywistych władców ziemi.
Wyraża też ideę płodności, bywa narzędziem magii.
Sposób przedstawiania postaci zależy od plemienia. Niektóre rzeźby, głównie przedstawiające członków plemienia, będą dodatkowo zdobione. Zazwyczaj rzeźby, które mają symbolizować określone cechy, jak np. płodność lub mądrość przedstawiają postacie o schematycznie zarysowanych sylwetkach z zakłóconymi proporcjami na rzecz brzucha lub głowy.
Po prawej stronie w gablocie m.in. maski Gelde i Pumbu noszone na czubku głowy.
Następna gablota przedstawia figurki z brązu i mosiądzu wykonane metodą wosku traconego przez rzemieślników z plemienia Mossi. Niektóre figurki nie tylko służą do utrzymania dobrych relacji z przodkami, lecz również są wykorzystywane do uprawomocnienia władzy politycznej.
Na środku gabloty z antropomorficzną rzeźbą plemienną, symbolizującą ciągłość pokoleń oraz figury SIMO, odgrywające istotną rolę w rytuałach związanych z płodnością.
Ciąg dalszy ekspozycji to kolejne przykłady masek twarzowych i kapeluszowych, np. kapeluszowa maska Tyi Wara oraz przykłady masek No-tomo.
Na ścianie również tkaniny bawełniane: batik i historyczne kalendarium grupy etnicznej ABOMEJ – Benin.
Ponadto zbiór masek, m.in. maska krowa oraz maska antylopa.