Każda parowozownia zajmująca się utrzymaniem lokomotyw parowych musiała być wyposażona w odpowiednie maszyny i urządzenia. W większości były to typowe obrabiarki jak tokarki kołowe, frezarki czy strugarki. Nieodzownym wyposażeniem parowozowni były warsztaty kuźni z młotem mechanicznym, odlewnie, gdzie naprawiano resory, odkuwano elementy podwozia czy odlewano panewki łożysk osiowych, wiązarowych, korbowodowych, tulei oraz wielu innych elementów trących w lokomotywach parowych. Znajdziecie tu Państwo także wiertaki słupowe niektóre z napędem pasowym, obecnie nigdzie już niestosowanym. Na ekspozycji maszyn i urządzeń znajdziecie Państwo również stół z przymiarami średnic rur ogniowych, czy pompę wody wykorzystywaną do prób ciśnieniowych kotła i armatury kotłowej. Prezentowane tu urządzenia są już zużyte, jednak ich odpowiedniki, nadal sprawne, są na wyposażeniu naszych warsztatów, gdzie wciąż są wykorzystywane do procesu napraw lokomotyw parowych i wagonów retro. Większość z eksponowanych tutaj maszyn i urządzeń pochodzi ze zlikwidowanego Skansenu w Choszcznie, gdzie do końca lat 80. XX wieku funkcjonowała niewielka parowozownia.
Zabytkowe maszyny
Beacon