Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce dysponuje bogatą kolekcją zabytkowych parowozów. Częścią ekspozycji jest kolekcja parowozów tendrzaków tzn. lokomotyw parowych, które zapas wody i węgla transportują „na sobie” bez konieczności stosowania tendra. Parowozy tendrzaki charakteryzowały się zwartą konstrukcją, niedużą długością całkowitą i możliwością jazdy zarówno do przodu i tyłu z maksymalną prędkością konstrukcyjną. Ma to znaczenie np. na liniach górskich takich jak trasa Kraków – Zakopane gdzie konieczna była trzykrotna zmiana kierunku jazdy. Przy zastosowaniu parowóz z tendrami jazdy lokomotywy do tyłu wymuszała ograniczenie prędkości do 50 km/h. Stosowanie tendrzaków pozwalało tę trudność wyeliminować. Prezentowana kolekcja to tendrzaki zarówno osobowe jak i towarowe. Kolejno podziwiać można parowozy: TKh100, TKp, OKl27, TKw2 i TKt1. Każdy z nich został ściągnięty z innego zakątka Polski i uratowany przed zniszczeniem. Oprócz prezentowanych w tym miejscu tendrzaków, Skansen w Chabówce dysponuje jeszcze dwoma czynnymi tendrzakami: przedwojennymi OKz32-2 (1934 r.) oraz ostatnim dostarczonym dla PKP przez chrzanowski FABLOK TKt48-191 (1958 r.).
Kolekcja lokomotyw parowych
Beacon