Rodowód Książąt Sanguszków wywodzi się od wielkiego księcia litewskiego Olgierda. Wśród dwunastu synów Olgierda najmłodszy był Fedor. Około 1350 r. Olgierd poślubił księżniczkę twerską Juliannę, która była jego drugą żoną i matką m.in. późniejszego króla Polski Jagiełły. Protoplasta Sanguszków kniaź Fedor i Jagiełło byli więc braćmi przyrodnimi. Ród Sanguszków pieczętuje się herbem „Pogoń Litewska”. Związek Tarnowa z Sanguszkami datuje się na rok 1710, kiedy to książę Paweł Karol Sanguszko zawarł związek małżeński z Marią Anną z Lubomirskich, dziedziczką ordynacji Ostrogskiej, a także Tarnowa. Na wystawie prezentowane są zarówno portrety, jak i marmurowe popiersia przedstawicieli rodu Sanguszków. Portret, na który warto zwrócić szczególną uwagę to wizerunek księżnej Barbary z Duninów Sanguszkowej, namalowany przez Marcella Bacciarellego - nadwornego malarza króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Kolejnym cennym obrazem jest portret Klementyny z Sanguszków namalowany przez włoskiego artystę Vinzenco Camucciniego. Na wystawie prezentowane jest również jedno z najcenniejszych dzieł jakie posiada Muzeum - obraz „Ecce Homo” namalowany przez Carla Dolciego w 1635 roku.
Sala Książąt Sanguszków Muzeum Okręgowe
Beacon