Kasprowy Wierch to obecnie jedna z najbardziej rozpoznawalnych gór w polskich Tatrach oraz święta góra narciarzy. Decyzja o budowie kolei na szczyt Kasprowego Wierchu zapadła w lipcu 1935 roku. Pomysłodawcą i motorem jej budowy był Aleksander Bobkowski – ówczesny dyrektor Polskich Kolei Państwowych, prezes Polskiego Związku Narciarskiego i Wiceminister Komunikacji. Była to pierwsza inwestycja tego typu w Polsce, a sześćdziesiąta na świecie. Nie obyło się bez żywej dyskusji społecznej i protestów działaczy ochrony przyrody. Budowa trwała zaledwie 227 dni. 26 lutego 1936 roku odbył się pierwszy kurs kolejki na dolnym odcinku z Kuźnic do Myślenickich Turni, a 15 marca 1936 pierwszy wagonik kolejki wjechał na szczyt Kasprowego Wierchu. Kolej linowa na Kasprowy była inwestycją prestiżową, a koszt jej budowy wynoszący przeszło 3,5 mln zł zwrócił się jeszcze przed 1939 rokiem!
Aby zatrzymać narciarza w rejonie Kasprowego w 1938 roku wybudowano wyciąg saniowy, który pozwalał w większym stopniu korzystać z uroków narciarskich w kotłach Kasprowego. W 1962 roku zastąpiono dawny wyciąg nową koleją z krzesełkami jednoosobowymi w Kotle Gąsienicowym (obecnie komfortowa czteroosobowa kolej). W 1968 roku uruchomiono kolej z krzesełkami dwuosobowymi w Kotle Goryczkowym Kasprowego Wierchu, która funkcjonuje do dnia dzisiejszego.
W następnym roku po wybudowaniu kolejki na Kasprowy Wierch - 8 grudnia 1937 roku uruchomiono pierwszą w Polsce kolej linowo-terenową, prowadzącą na Górę Parkową w Krynicy. 20 grudnia 1938 ruszyła kolejka linowo-terenowa na Gubałówkę. W 1977 roku otwarto kolej linową na Butorowy Wierch. Dzięki temu turyści wjeżdżający na Gubałówkę, mogą następnie wybrać się na widokowy spacer na Butorowy, skąd zjechać koleją, podziwiając Tatry Zachodnie.
Oprócz Kasprowego Wierchu, Gubałówki i Góry Parkowej, ośrodki PKL to dzisiaj także Kolej Gondolowa na Jaworzynę Krynicką (włączona do oferty PKL w 2013 roku), kolej linowa na Palenicę w Szczawnicy (oficjalnie otwarta 21 września 1991 roku), kolej linowo-terenowa na Górę Żar w Międzybrodziu Żywieckim (powstała w 2003 po zaledwie siedmiu miesiącach budowy) oraz kolej krzesełkowa Mosorny Groń w Zawoi (włączony do oferty PKL w 2010 roku).
W maju 2007 roku rozpoczęła się modernizacja kolejki na Kasprowy Wiech - długa i wymagająca operacja, mająca na celu zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów oraz zwiększenie możliwości przewozowych kolejki. Zainstalowano m.in. nowe wagoniki, a kolejka stała się jedną z najnowocześniejszych w Polsce. Latem kolej wywozi na szczyt 180 osób na godzinę, zimą 360. Liczba osób, które mogą wjechać na szczyt jest ograniczona decyzją administracyjną związaną z zadaniami ochronnymi Tatrzańskiego Parku Narodowego.
Z okazji rozpoczęcia jubileuszu, 15 marca 2021 r. obowiązuje 50-procentowa zniżka na przejazdy wszystkimi czynnymi kolejami PKL.