Facebook link
Jesteś tutaj:
Powrót

Kościół świętego Stanisława Biskupa Męczennika Raba Wyżna

Kościół świętego Stanisława Biskupa Męczennika Raba Wyżna

Za betonowym placem i wysokim ogrodzeniem z kamieni po lewej z furtą, stoi wysoki, murowany, jasny kościół od strony prezbiterium. Z dachem pokrytym blachą  Z podporami. Z tyłu daszek nad rzeźbionym obrazem. Prezbiterium w kształcie niepełnego ośmiokąta. Na dachu wieżyczka z sygnaturką. Dalej wysoka, kwadratowa wieża z dachem zwieńczonym u góry. Obok kilka drzew. Z tyłu po lewej dach budynku i drzewa. Po prawej w oddali łąka i drzewa. Niebo bezchmurne.

Raba Wyżna 36, 34-721 Raba Wyżna Region turystyczny: Gorce i Beskid Wyspowy

tel. +48 182671140
Kościół obecną, obszerną bryłę zawdzięcza rozbudowie wcześniejszej barokowej świątyni, którą przeprowadzono w połowie XIX wieku.

W XVI wieku wieś należała do Wawrzyńca Spytka Jordana z Zakliczyna. W 1581 roku jego spadkobiercy, córka Anna z mężem Kacprem Zebrzydowskim, zlecili wybudowanie niewielkiego drewnianego kościółka. Parafia powstała w 1618 roku i znajdowała się pod patronatem szlachty. W 1665 roku Kacper Sierakowski, prawnuk Wawrzyńca Spytka Jordana, zbudował i wyposażył barokowy murowany kościół, konsekrowany w 1668 roku przez biskupa sufragana krakowskiego Mikołaja Oborskiego. W latach 1841–1843 kościół powiększono, dobudowano dzwonnicę zamiast dotychczasowej, wolnostojącej, drewnianej, i położono nowy dach, a odbudowano go w 1848 roku. Kościół konsekrowano w 1843 roku, ponownie po przebudowie w 1848 roku. Dzwony kościelne z lat 1678, 1732 i 1858 zarekwirowały wojska austro-węgierskie w czasie I wojny światowej, pozostałe zrabowano przez Niemców w 1941 roku.

Jest to kościół murowany, kryty blachą, otoczony murem.

W ołtarzu głównym znajduje się obraz patrona świętego Stanisława. Na początku XX wieku Piotr Niziński, uczeń Jana Matejki, namalował strop na sklepieniu. Uwagę zwraca cudowny obraz Matki Bożej Rabiańskiej z XVIII wieku. W ołtarzu bocznym znajduje się obraz Opłakiwanie Chrystusa z XVII wieku autorstwa nieznanego malarza, inspirowany malarstwem Włocha Annibala Carracciego. Ponadto do barokowego wyposażenia z XVIII wieku należą: ołtarz w kaplicy, ambona, rzeźba Chrystusa Ukrzyżowanego, prospekt organowy i żyrandol zdobiony szlifowanym szkłem.


Powiązane treści