Facebook link
Jesteś tutaj:
Powrót

Nowosądeckie Szlaki Spacerowe Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego

Widok na panoramę Nowego Sącza. W tle ośnieżone szczyty gór.
Długość szlaku: 52,5 kilometra
Nowy Sącz Region turystyczny: Beskid Sądecki i Niski
tel. +48 184442922
tel. +48 513017830
W obrębie Nowego Sącza wyznaczono około 52 km Nowosądeckich Szlaków Spacerowych Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego. Miasto leży w kotlinie, otoczone jest wzniesieniami Beskidu Sądeckiego, Beskidu Wyspowego, Beskidu Niskiego i Pogórza Rożnowskiego. Szlak podzielony jest na pięć odcinków, a na przejście całości potrzeba około 17 godzin. Szlak ma charakter pieszo-rowerowy.

Szlak 1. "ZACHODNI", długość 10,5 km, kolor czerwony

Czas przejścia: około 3 godzin, w kierunku przeciwnym 2 godziny 45 minut (z Marcinkowic na Białowodzką Górę 1 godzina 25 minut).

Początek szlaku: przystanek PKS w Trzetrzewinie.

Szlak biegnie drogą w kierunku Wysokiego około 400 metrów, po czym skręca w prawo obok Domu Weselnego „Sylwia” drogą wiejską dochodząc do jej skrzyżowania z tzw. "starym gościńcem", po czym skręca w prawo na wschód, by po 150 metrach zmienić ponownie kierunek na północno-wschodni lekko wznoszącą się asfaltową drogą.  Z tego odcinka szlaku roztaczają się rozległe widoki na Kotlinę Sądecką, Beskid Sądecki, a w kierunku zachodnim na górę Litacz i Pasmo Łososińskie. Drogą dochodzimy do skraju lasu, która przewijając się północnym stokiem góry Szcząb przez kulminacje 484 m n.p.m. po około 1,6 kilometra wyprowadza na skraj lasu nad wsią Marcinkowice. Tu skręcamy ostro na zachód, by po 400 metrach skręcić ponownie na północ, obniżając się drogą asfaltową w kierunku cmentarza parafialnego. Poniżej, po lewej stronie cmentarz z I wojny światowej, na którym spoczywają żołnierze polegli 6 grudnia 1914 r. w bitwie pod Marcinkowicami (wśród nich legioniści 1 p.p. Legionów Polskich). Z tego miejsca roztacza się widok na przełom Dunajca i początek Jeziora Rożnowskiego między Górą Dąbrowa i Górą Białowodzką. Asfaltową drogą obniżamy się na północ skrajem zalesionego wąwozu (dawny park podworski). Po 600 metrach (po lewej stronie widoczne zabudowania dawnego dworu) skręcamy w prawo i po kolejnych 150 metrach w lewo (obok drewnianej kaplicy) dochodzimy do drogi Chełmiec - Męcina - Limanowa w Marcinkowicach. Tu spotykamy żółte znaki szlaki PTTK Marcinkowice - Zawadka. Wspólnie z tym szlakiem około 200 metrów na zachód w kierunku Klęczan, po czym obok przystanku PKS skręcamy w prawo przez tor kolejowy (linii Nowy Sącz - Chabówka) i wśród domów osiedla Słosiny dochodzimy do mostu na potoku Smolnik. Po prawej stronie widoczne płaskie tereny delty Smolnika. Za mostem rozpoczynamy podejście w kierunku północno-zachodnim wąską asfaltową drogą i wśród domów przysiółka Łazy Marcinkowskie osiągamy skraj lasu. Tu znaki żółte odchodzą w lewo pod górę a nasz szlak obniża się nieco w kierunku północno-wschodnim i po około 400 metrach dochodzi do drogi leśnej. Drogą tą wśród lasu po przejściu około 1,5 kilometra dochodzimy do wąskiej doliny w masywie Białowodzkiej Góry, mijając po lewej stronie granicę rezerwatu przyrody "Białowodzka Góra". Drogą leśną podchodzimy początkowo na wschód, później na północ ku grzbietowi Góry Zamczysko. Osiągnąwszy grzbiet (punkt widokowy na Tęgoborze i Jezioro Rożnowskie) skręcamy w lewo na zachód i po około 300 metrach dochodzimy do szlaku zielonego PTTK Tęgoborze - Białowodzka Góra, gdzie kończy się nasz szlak zachodni. Szlakiem zielonym możemy zejść w około 30 minut do Tęgoborzy lub w kierunku przeciwnym podejść na szczyt Białowodzkiej Góry (614 m n.p.m.).

Szlak 2. "CHEŁMIEC - SZCZĄB", długość 2,5 km, kolor zielony

Czas przejścia: 50 minut, z powrotem 40 minut.

Szlak rozpoczyna się na przystanku PKS za rondem przy drodze Chełmiec-Marcinkowice w miejscu, gdzie z prawej strony dochodzi ulica Jagodowa.

Udajemy się drogą leśną w kierunku zachodnim, która wkrótce wprowadza nas w wąską dolinę potoku i wznosi się miejscami dość stromo, wyprowadzając wśród ładnego lasu do końca doliny. Tu droga leśna skręca w prawo i trawersując stok góry Szcząb wyprowadza nas po około 1 kilometrze na północny brzeg lasu, gdzie napotykamy znaki czerwone szlaku zachodniego.

Szlak 3. "WSCHODNI ", długość 24 kilometry, kolor zielony

Czas przejścia: około 7 godzin, a poszczególnych odcinków:

Dąbrowa-Klimkówka - 1 godzina 50 minut

Klimkówka-Librantowa - 60 minut

Librantowa-Piątkowa - 1 godzina 40 minut

Piątkowa-Kamionka Wielka - 2 godziny 30 minut

Czasy przejścia w kierunku odwrotnym są zbliżone.

Szlak rozpoczyna się na przystanku PKS Dąbrowa Góry i zaraz skręca w prawo (w pobliżu kapliczki) na drogę polną, która po około 300 m doprowadza nas do skraju lasu, a potem na szczyt Dąbrowskiej Góry (583 m n.p.m.). Ze szczytu rozległy widok w kierunku północnym na basen Jeziora Rożnowskiego i grzbiety Pogórza Rożnowsko-Ciężkowickiego. Na północny wschód widoczne wzniesienie Kobylnicy o identycznej wysokości co Dąbrowska Góra. Ze szczytu (punkt triangulacyjny) udajemy się w kierunku zachodnim obniżającą się stopniowo grzbietową drogą betonową, by po przejściu niewielkiego zagajnika i po 1,3 kilometra osiągnąć skrzyżowanie z drogą Ubiad-Wola Kurowska. Z grzbietu Dąbrowskiej Góry rozległe widoki na północ oraz na południe na Kotlinę Sądecką i jej górskie otoczenie. Minąwszy skrzyżowanie dalej grzbietem w kierunku wschodnim drogą asfaltową, po około 1,4 kilometra osiągamy drogę Jelna-Klimkówka. Drogą tą po 200 metrach dochodzimy do skrzyżowania z drogą Ubiad-Librantowa, która północnym zboczem wzgórza Klimkówka po przejściu 700 metrów doprowadza nas do następnego skrzyżowania z dochodzącą z prawej strony drogą ze wsi Klimkówka. Asfaltową drogą udajemy się w kierunku wschodnim wśród zabudowań przysiółka Skwarnia. Po przejściu około 2 kilometrów osiągamy szczyt Kuminowieckiej Góry (543 m n.p.m.). Ze szczytu widok na południe na dalekie grzbiety Beskidu Sądeckiego i dolinę Dunajca, o kierunku południowo-wschodnim oryginalny widok na masyw Jodłowej Góry i wzgórza Mogilno (6 kilometrów w linii prostej). Ze szczytu schodzimy w kierunku południowym (około 1 kilometr) osiągając wieś Librantową w rejonie szkoły i nowego kościoła. Przekraczamy drogę Nowy Sącz-Wilczyska i lokalną, asfaltową drogą wznoszącą się łagodnie przez kolejne kulminacje grzbietu wśród luźnej zabudowy po około 2,5 kilometra dochodzimy do wsi Januszowa i do dobiegającej z prawej strony drogi z Naściszowej. Szlak zmienia kierunek na południowy grzbietową, początkowo asfaltową drogą wśród pojedynczych zagród wsi Januszowa, pod koniec przez niewielkie zagajniki po przejściu około 2 kilometrów dochodzimy do kapliczki na skraju lasu w pobliżu osiedla Chruślice, gdzie napotykamy znaki niebieskie szlaku PTTK Nowy Sącz – Rosochatka - Ptaszkowa. Z tego miejsca otwiera się rozległy widok na miasto Nowy Sącz oraz grzbiety Beskidu Sądeckiego i Gorców. Od kapliczki wspólnie ze znakami niebieskimi idziemy około 100 metrów w dół, po czym skręcamy w lewo i obniżając się drogą dochodzimy do drogi Nowy Sącz-Grybów. Skręcamy w lewo na tę drogę, lecz zaraz odchodzimy w prawo (po lewej stronie boisko sportowe, po prawej Miasteczko Galicyjskie), przekraczamy potok Łubinka i rozpoczynamy podejście wśród lasu w kierunku południowo-wschodnim po trasie starego toru saneczkowego obok skansenu. Droga leśna doprowadza nas w pobliże Ogrodu Działkowego "Falkowa", gdzie trasa nasza zmienia kierunek na wschodni i doprowadza na skraj lasu w Piątkowej w pobliże drogi Nowy Sącz-Grybów. Z tego miejsca udajemy się na południe, podchodząc łagodnie do osiedla Karczyska. Stąd asfaltowymi, polnymi i leśnymi drogami dochodzimy do osiedla Granice i dalej w kierunku południowo-wschodnim po przejściu około 2,5 kilometra od Piątkowej osiągamy drogę Nowy Sącz – Falkowa – Mystków w pobliżu krzyża. Drogę tę przekraczamy i dalej w tym samym kierunku dochodzimy do potoku Jamniczka. Po przejściu potoku podchodzimy ścieżką leśną ku osiedlu Wyżnia Wola. Drogą Mystków-Jamnica udajemy się w kierunku południowo-zachodnim, by po przejściu około 600 m skręcić w lewo na polną drogę. Osiągamy skraj lasu i schodzimy grzbietem w kierunku południowo-zachodnim lasem, później wśród pól, schodząc do doliny potoku Kamionka. Przekraczamy tor kolejowy Nowy Sącz-Stróże i dochodzimy do drogi Nowy Sącz-Kamionka Wielka (przystanek MPK).

Szlak 4. "POŁUDNIOWY ", długość 11,5 kilometra, kolor czerwony

Czas przejścia: około 3 godziny 15 minut, a poszczególnych odcinków:

Kamionka Wielka-Nawojowa - 55 minut

Nawojowa-Majdan - 1 godzina 10 minut

Majdan- Węgierska - 1 godzina 10 minut

Czasy przejścia w kierunku odwrotnym są zbliżone.

Szlak rozpoczyna się na przystanku MPK na drodze Jamnica-Kamionka Wielka w punkcie, gdzie kończy się szlak 3. "Wschodni" szlak spacerowy. Od przystanku MPK idziemy na zachód i obok sklepu wchodzimy na lokalną drogę do osiedla Nowa Kamionka. Przechodzimy most na potoku Kamionka i wśród domostw oraz pól osiągamy grzbiet w Niżnej Popardowej. Wraz z żółtymi znakami szlaku PTTK Florynka-Jamnica obniżamy się w kierunku północno-zachodnim drogą asfaltową do skrzyżowania z dochodzącą z lewej strony drogą do Nawojowej. Opuszczamy znaki żółte, skręcamy w lewo i obniżamy się do doliny Kamienicy. Przekraczamy most na Kamienicy i po około 1,5 kilometra od Popardowej Niżnej dochodzimy do centrum Nawojowej w pobliżu przystanku PKS/MPK na skrzyżowaniu dróg Nowy Sącz-Krynica, Nawojowa - Żeleźnikowa, Nawojowa - Bącza Kunina. W Nawojowej godny zwiedzenia jest dawny pałac Stadnickich z zabytkowym zespołem parkowym. Przekroczywszy drogę Nowy Sącz-Krynica udajemy się drogą w kierunku Żeleźnikowej Małej i po około 600 metrach skręcamy w prawo na drogę wiodącą przez osiedle. Po 150 metrach skręcamy w lewo osiedlową uliczką, która doprowadza nas do skraju małego zagajnika. Podchodzimy łagodnie w kierunku południowo-zachodnim i po około 1 kilometrze od osiedla skręcamy w prawo obniżając się do niewielkiej dolinki. Przekroczywszy mały potok podchodzimy na zachód wśród pól osiągając po około 600 metrach drogę asfaltową biegnącą z Poręby Małej od osiedla Kącina. Drogą tą udajemy się na północ przez przysiółek Baranie Górki w kierunku wzgórza Majdan. Na odcinku około 900 metrów towarzyszą nam tu znaki zielone szlaku PTTK Makowica-Nowy Sącz. Od punktu, w którym szlak zielony odbiega w prawo ulicą Makowicką w kierunku Poręby Małej skręcamy w lewo na północny zachód, mijamy kulminację Majdanu (bardzo dobry punkt widokowy) i dochodzimy do drogi Poręba Granice-Żeleźnikowa Wielka. Przekraczamy tę drogę i drogą asfaltową obniżamy się nieco, a następnie podchodzimy skrajem lasu na wzgórze. Po przejściu kulminacji wzgórza obniżamy się łagodnie wśród pól w kierunku zachodnim, dochodzimy do drogi Biegonice-Żeleźnikowa Wielka (1600 m od Majdanu) w pobliżu przystanku MPK. Drogą tą skręcamy w lewo, lecz już po 50 m odchodzimy w prawo na drogę osiedlową biegnącą do przysiółka Gaj. W przysiółku tym (około 1 km od drogi Biegonice-Żeleźnikowa) schodzimy do Myślca do przystanku MPK -Węgierska Przystań.

Szlak 5. "DĄBRÓWKA POLSKA - MAJDAN ", długość 4 km, kolor niebieski

Czas przejścia: 1 godzina 15 minut, w kierunku odwrotnym 1 godzina.

Początek szlaku znajduje się w Dąbrówce Polskiej na przystanku MPK przy ulicy Węgierskiej. Z przystanku udajemy się wśród zabudowań dawnej wsi Dąbrówka Polska, ulicą Dąbrówki, następnie ulicą Ruczaj, która wznosząc się łagodnie na południe doprowadza nas do skraju lasu w pobliżu kopalni gliny. Z miejsca tego roztacza się ciekawy widok na północ na miasto Nowy Sącz. Szlak wiedzie teraz około 1,2 kilometra przez las prawie płaskim grzbietem. Po drodze mijamy resztki dawnej strzelnicy wojskowej. Skraj lasu osiągamy przy zabudowaniach osiedla Poręba Granice, by po 300 metrach dojść do drogi Biegonice – Poręba - Nawojowa (przystanek MPK). Stąd udajemy się na południe drogą asfaltową wśród zabudowy osiedla Majdan w kierunku Żeleźnikowej Wielkiej. Po przejściu 1 kilometra dochodzimy do skrzyżowania dróg obok krzyża, gdzie spotykamy szlaki czerwone szlaku południowego, gdzie kończy się szlak 5.

Mapy Nowosądeckich Szlaków Spacerowych można zobaczyć na tablicach informacyjnych w pobliżu dworca PKP i dworca PKS w Nowym Sączu. Natomiast w Centrum Informacji Turystycznej dostępne są bezpłatne foldery z mapą i opisem szlaków.

Nowosądeckie Szlaki Spacerowe Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego zostały wyróżniony w konkursie Turystyczne Skarby Małopolski w 2022 roku w kategorii Najciekawszy Szlak Turystyczny.

Mapa Nowosądeckich Szlaków Spacerowych PTT oddział Beskid

Brak obiektów w wybranej kategorii.